För att göra din upplevelse smidigare har vi samlat de mest frekventa frågorna från våra kunder och gett tydliga svar här. Oavsett om du letar efter information om leverans, betalning eller produktspecifikationer, så finns chansen stor att du hittar svaren här. Om du inte hittar det du söker, tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

Vi strävar alltid efter att göra din shopping hos oss så enkel och snabb som möjligt.
Tack för att du väljer ProfileBear!

Retur

Tråkigt att höra att ni vill returnera några varor, är ditt köp bara gjort inom 14 dagar så ska vi såklart hjälpa er med en retur.

Vi har uppdaterat våra retur-rutiner, vilket gör att alla returer behöver ha ett underlag från oss bifogat i returen.

För att kunna skicka tillbaka en retur till oss behöver du alltså först ta fram ett par uppgifter om varan du vill returnera.
Summera nedan uppgifter i ett mail till retur@profilebear.se, så skapar vi returunderlaget du ska bifoga din retur.

  1. Ordernummer/fakturanummer:
  2. Artikelnummer:
  3. Färg (textil) :
  4. Antal:
  5. Anledning för returen:
Maila till retur@profilebear.se och beskriv ditt ärende.

  1. Returnera varan som inte passade. Notera att du måste kontakta oss innan du returnerar! När vi har mottagit varan genomförs en återbetalning.
  2. Gör en ny beställning på önskad storlek.

Du som kund bekostar returfrakten. Har något blivit fel tar du kontakt med oss på retur@profilebear.se, så hjälper vi dig vidare.

Nej, då det kan vara flera olika leverantörer, kontakta oss på retur@profilebear.se för information om vart returen skall skickas.

  1. Skicka ett e-postmeddelande till retur@profilebear.se.
  2. Bifoga även en bild på produktetiketten inkl. färg och storlek. Detta för att förkorta hanteringstiden.
  3. Därefter återkommer vi med mer information och självklart hjälper dig få rätt vara.

Reklamation

Vi beklagar detta! Vi hoppas att dina produkter inte har skadats.

Om en vara skadats eller saknas behöver du skicka ett mejl till retur@profilebear.se.

För snabbast hantering ber vi dig inkludera följande:

  1. Helbild på paketet där fraktsedeln är synlig.
  2. En bild där vi kan se skadan på paketet.
  3. En bild på den skadade varan, eller information om vilken vara som saknas.

När vi har mottagit ditt mail kontaktar vi dig så fort som möjligt med mer information och hjälper dig vidare.

För att vi ska kunna hantera din reklamation, behöver vi svar på frågorna nedan.

Enklast för dig är att fylla i maila oss på retur@profilebear.se , med följande information, så kommer vår reklamationsavdelning påbörja hanteringen av din reklamation.

  1. Tydlig beskrivning av defekten samt hur den uppstod.
  2. Ordernummer #pb-XXXXXX
  3. Artikelnummer inkl Färg.
  4. Antal samt Storlek:
  5. Bild på etiketten på insidan av skon / Produktionsnummer, OBS! står på tvättlappen i plagget (O/no: xxxxx):
  6. Tydliga bilder av defekten, samt helbilder på produkten.

Vi beklagar att en vara i din beställning saknas!

Var vänlig och granska din orderbekräftelse först. Om den saknade varan är listad som restnoterad, innebär det att den kommer att skickas så snart den åter finns i lager. Det är också möjligt att din beställning levereras i flera olika försändelser. Om så är fallet, skulle du ha fått ett meddelande om detta via e-post.

Om du efter dessa kontroller fortfarande saknar en vara, tveka inte att kontakta oss. Du kan nå oss antingen genom vår chattfunktion direkt här på sidan eller genom att skicka ett e-postmeddelande till retur@profilebear.se. Ange vilken vara det gäller, så ser vi till att hjälpa dig på bästa möjliga sätt!

Leverans

I de fall där kunden inte kan välja ett fraktalternativ direkt vid beställning, behövs en manuell beräkning av fraktkostnaden. Detta sker vanligtvis för speciella eller ovanliga leveranser som inte passar inom de standardiserade fraktklasserna. För manuell beräkning av frakt behöver kunden skicka ett e-mail till företaget med detaljerad leveransadress. Detta är nödvändigt eftersom fraktkostnaden kan variera beroende på leveransadressens specifika geografiska läge och tillgängligheten av leveranstjänster i området.
Fraktkostnaden bestäms av fraktklasserna som är kopplade till de olika leverantörerna. Varje leverantör kan ha sin egen fraktklass som speglar olika kostnadsstrukturer beroende på faktorer såsom vikt, storlek och destination för leveransen.

Avgifter för ej mottagen leverans är för att kunna täcka kostnaderna för hantering och frakt av det returnerade paketet. Därför debiteras kunden en avgift. I detta specifika fall är avgiften 250 SEK

Order

Om du letar efter en produkt som inte finns listad i vår webbshop, tveka inte att kontakta oss. Skicka ett e-postmeddelande till order@profilebear.se med information om vad du söker, så ska vi göra vårt bästa för att assistera dig.

Som kund har du möjlighet att lägga din beställning direkt genom vår webbshop på www.profilebear.se. För produkter som inte har specificerade fraktklasser, vänligen skicka din beställning via e-post till order@profilebear.se.

Nej, tyvärr kan vi inte göra ändringar eller annullera din beställning. Vår process är utformad för att snabbt förbereda och skicka din leverans så snart din beställning har mottagits. Därför har vi inte möjlighet att göra justeringar efter att beställningen är lagd.

Köpvillkor

När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 eller 60 dagar från dess att vi skickat varorna eller biljetterna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se. Om du tidigare valt att ansluta dig till Klarnas aggregerings-tjänst Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura. Detta innebär att alla fakturaköp du gör under en viss period samlas på en samlingsfaktura, istället för att skickas som separata fakturor per köp. Kredittiden på varje individuell faktura som ingår i samlingsfakturan varierar mellan 14-45 dagar, beroende på när i aggregerings-cykeln som köpet gjordes och varorna/tjänsterna levereras/skickas. Alla fakturaköp som aktiveras innan brytdagen samlas på en månadsfaktura. Fakturaköp som aktiveras efter brytdagen hamnar på nästa månadsfaktura.

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på vår hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.

När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 eller 60 dagar från dess att vi skickat varorna eller biljetterna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se. Om du tidigare valt att ansluta dig till Klarnas aggregerings-tjänst Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura. Detta innebär att alla fakturaköp du gör under en viss period samlas på en samlingsfaktura, istället för att skickas som separata fakturor per köp. Kredittiden på varje individuell faktura som ingår i samlingsfakturan varierar mellan 14-45 dagar, beroende på när i aggregerings-cykeln som köpet gjordes och varorna/tjänsterna levereras/skickas. Alla fakturaköp som aktiveras innan brytdagen samlas på en månadsfaktura. Fakturaköp som aktiveras efter brytdagen hamnar på nästa månadsfaktura.

Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter du har enligt dessa villkor. I den utsträckning som inte annars redan tillåts enligt tillämplig lag, kan Klarna, när som helt, överlåta eller överföra dessa villkor eller de rättigheter och/eller skyldigheter som gäller enligt dessa villkor, dock förutsatt att sådan överföring eller överlåtelse inte är till din nackdel, och inte ändrar de rättigheter och skyldigheter du har enligt dessa villkor.

Du flyttar fram förfallodagen för din betalning av fakturan med det antal dagar som du själv väljer.

En avgift debiteras för att flytta fram förfallodagen. Storleken på avgiften beror på antalet dagar som förfallodatumet flyttas fram och det totala ordervärdet på fakturan. Ditt nya förfallodatum och avgiften visas i samband med du väljer nytt förfallodatum och på bekräftelsen som kommer att skickas till dig via e-post. Betalning av avgiften görs i samband med betalningen av det ursprungliga fakturabeloppet på ditt nya förfallodatum.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning på din nya förfallodag. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på vår hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då avtalet ingicks. Ångerfristen börjar dock tidigast löpa från den dag avtalsvillkor och information om ångerrätten tillhandahålls i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet till Klarna. Klarnas kontaktuppgifter finner du längst ner i villkoren. Du kan även använda dig av den ångerblankett som finns på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se). För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Vid utövandet av ångerrätten måste du återbetala fakturabeloppet enligt den ursprungliga fakturan, tillsammans med eventuell dröjsmålsränta och avgift som uppkommit, senast 30 dagar efter ditt meddelande om ångerrätt. Du gör betalningen genom att använda samma betalningsuppgifter som anges på originalfakturan. Du kan bli skyldig att betala för den delen av tjänsten som tillhandahållits innan du ångrade avtalet, om du har informerats härom innan avtalets ingående och Klarna har påbörjat fullgörandet av avtalet på din begäran innan ångerfristen löpt ut. Ersättningsskyldigheten motsvarar omfattningen av den tillhandahållna tjänsten vid tidpunkten då du ångrade avtalet i förhållande till den fullständiga tjänsten enligt avtalet.

Vänligen notera att utövandet av ångerrätten av detta avtal inte innebär att ditt avtal med butiken frånträds.

Kommunikationen med anledning av dessa villkor sker på svenska.

Support

E-post för Returer och Reklamationer: retur@profilebear.se

Användning: Denna e-postadress är till för att hantera alla ärenden gällande returer och reklamationer. Om du behöver returnera en produkt eller har något att reklamera, vänligen kontakta oss här. Vi strävar efter att hantera ditt ärende snabbt och effektivt för att säkerställa din tillfredsställelse.

E-post för Ekonomi: ekonomi@profilebear.se

Användning: För frågor relaterade till fakturering, betalningar och andra ekonomiska ärenden, vänligen använd denna e-postadress. Vårt ekonomiteam är tillgängligt för att assistera med alla dina ekonomiska förfrågningar och se till att dina transaktioner hanteras smidigt och effektivt.

E-post för Beställningar: order@profilebear.se
Användning: Kontakta oss på denna e-postadress för alla frågor relaterade till produktinformation eller för att göra en beställning. Vårt team är redo att hjälpa till med val av produkter, ge information om lagerstatus och hjälpa till med processen för att lägga en order.

E-post för Allmän Information: info@profilebear.se

Användning: För alla allmänna förfrågningar, inklusive företagsinformation, tjänster och övriga frågor, är denna e-postadress den bästa kontaktpunkten. Vårt supportteam svarar gärna på dina frågor och tillhandahåller den information du behöver.